ЛЕПОТА ЖЕНЕ У МАГИЧНОМ КРУГУ ЛИКОВНИХ ИНСПИРАЦИЈА / ЗОРАН М. МАНДИЋ

Тони и Жељко, Београд, са изложбе

Тони и Жељко, Београд, са изложбе

Идеја међународне изложбе, која је 8. марта, у организацији Ликовне колоније КОЛУТ-МАНДИЋ, отворена под насловом Лепота жене отворена у Студију М Радио-телевизије Војводине, тематски је фокусирана на фасцинантан, у оку историје уметности, развој акта лепоте лика фигуре женског тела. Она је посвећена изазовима актера у свету савремених ликовних и вајарских инспирација, диљем Србије и Европе, у којима је мотив култа лепоте жене оркестриран и кроз имагинирање представа «равнотеже контраста» хармоније и пропорције линија и одраза њеног лица и тела. И то са употребом искустава којима су се служили бројни сликари и вајари од Микеланђела, Леонарда, Ренбранта, Ботичелиа и Рубенса до Далиа, Пикаса и Гоје. У магичном кругу тих инспирација доминира акт као уређена тематска целина са жељом да се сачува говор женског тела, као искра сазнања произашла из симболуичких укрштаја свести и подсвести одабраних учесника ове изложбе, а све то у равни њихових ауторских идеализација многих различитих занчења у пољу дискутабилних саморазумевања и односа спрам бића уопште.Али, са позиције посматрачевог ока, мора се признати да у историји уметности, као и у историјама поезије, филозофије и музике, не постоји шема за апсолутно радовање јаву непоновљивости инспирације, ако се зна да се, само, из различитих душевних стања развија ход импресија и експресија духа. Отуда и “рад” кривих огледала преко којих сликари и вајари пласираају своје представе о жени као кључном феномену за чијом истином, попут сенки, језде многа измицања, варке и привиди, а све то у додирима са одушевљењима и разочарењима, која доносе мисли о жени као, неизбежном «коректору» смисла живота и битисања, а која онтолошки, такође, пролази кроз непровидне слојеве чежње, усхита, бола и патње.У бесконачном свету жене егзистира спољна лепота, као сила која имагинира поменуту «равнотежу контраста» хармоније, пропорција и поза њеног тела. Међутим, досезање и допирање до те лепоте ношено је сударима  вишесмерности и вишесмислености, које у крилу изломљене перспективе захтевају и озбиљна мисаона путовања у просецима поетичких утемељења. И у изборима техника за њихова стваралачка оспољавања.

Радуле Бошковић, Н. Сад

Радуле Бошковић, Н. Сад

На радовима ове изложбе могу се очитати стрепње и страхови колико је модеран сликар у опасној близини својих модела и колико је немоћан да, до краја, своју истину, у креативном поимању опсесије женским телом, домисли и издигне изнад сплета других уланчаних посебних идеја, односно, да супериорно међу њима лично конкретизовану замисао повуче на своју страну и с њом вредносно покори остале. Због тога је женски акт, као тематска целина у сликарству и вајарству, одувек пленио изазовима мука са: стратегијама, цртежом, бојама, формама и композиционим и комбинаторичким аранжманима. Али, сагледавајући конкретне доприносе аутора радова ове изложбе, може се заузети критички став, да, по њима, акт, из своје тематско-жанорвске позције, у афирмацијији култа лепоте жене, итекако, доприноси сажимању интегралне слике о жени, као кључном категоричком императивуу у антрополошком свету сензација и различитости, које се на емоционалним и визуелним поседима човековог живота непрестано допуњују, супростављају и потиру. Неки од ови радова, које потписују сликари вајари из једанаест земаља (Русија, Украјина, Немачка, Иран, Мексико, Словачка, Црна Гора, Словенија, Хрватска, Босна и Херцеговина и Србија) остаће упамћени по оргиналности техника и поетичких идеја њихових аутора.

 

У Сомбору, фебруара 2013. год.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s